Höghastighetsfotografering

2012/06/26 - 5 minutes read

För ett par dagar sedan skrev jag om en pryl jag är sjukt sugen på. Nero Multi Trigger kan utlösa kameran eller en extern blixt med hjälp av ljud eller ljus och på så sätt kan man ta foton av extremt snabba händelser såsom pistolkulor som viner genom luften, ballonger som spricker och en mängd andra saker.

Det finns dock en sorts utlösare som man enkelt kan bygga hemma och med vars hjälp man kan ta en del coola bilder på lite enklare saker, precis som jag gav mig på att göra i natt.

Bygga en Kontakt-utlösare

Kontakt-utlösaren bygger på att blixten ska lösas precis i det ögonblick som vi vill fånga. En extern blixt löser ut när två poler på blixtskon får kontakt och detta utnyttjar man såhär:

1: Tejpa fast en kabel till själva blixtskon och en till en av polerna som du har på blixten. Jag har bara en på just den här blixten, andra blixtar kan ha fler.

 

2: Klipp ut två ramar av kartong och tejpa fast aluminium folie på ena sidan av varje ram. Tejpa sedan fast en kabel på varje och lägg ramarna mot varandra med foliet utåt.

 

När du släpper ett objekt på anordningen kommer de båda folie-arken att mötas vilket innebär att kretsen sluts. Det löser ut blixten.

Här finns även en instruktionsvideo som visar hur man bygger sin kontakt-utlösare: http://vimeo.com/865808

Fotografera

Då var det dags att ställa in kameran. Jag provade lite olika varianter och slutade med att ha kameran på f9 och en slutartid på 3 sekunder samt utlösning med fjärr i ett mörkt rum.

Kort om tekniken

När du öppnar slutaren strömmar allt ljus som studsar på sakerna du tänkt fotografera in i kameran och fastnar på sensorn och blir till en bild (Den enklaste av förklaringar). Ju längre du lämnar slutaren öppen, desto mer ljus strömmar det in och desto ljusare blir bilden. Om man tar vanliga kort med kameran i handen så skakar man alltid en aning och hur stadig man än är på handen så kommer bilden även att bli suddig – just för att slutaren är öppen och registrerar allt ljus som kommer in kontinuerligt.

Det man vill åt när man ska ta höghastighetsfoton är att hinna med att släppa/kasta objektet som ska fotograferas (lång slutartid), utan att bilden blir för ljus (liten bländare och mörkt rum), samtidigt som man vill att objektet som man ska fotografera ska bli skarpt (objektet som släpps på kontakt-utlösaren löser ut blixten som lyser upp objektet).

Bilderna

Jag började med att släppa ned en boll på kontakt-utlösaren och tänkte att jag skulle fånga en bild på en tillplattad boll men det gick inte alls som jag planerat. Blixten löser ut så fort de båda foliearken får kontakt och det ger inte bollen tillräckligt med tid att pressas ihop. för att fånga en sådan bild måste man ha någon form av fördröjning på hela anordningen så att blixten löser ut någon bråkdels sekund EFTER det att arken fått kontakt med varandra.

Jag provade att göra en “mekanisk” fördröjning genom att lägga dig en bit kartong. Jag tänkte att bollen kanske hinner pressas ihop en aning innan blixten löser ut och fryser bilden och det fungerade faktiskt. Även om det inte är i närheten av vad jag ville åt.

Istället testade jag med vattendroppar och det gick mycket bättre. Dock är det samma sak här, för att fånga den där perfekta kulan och pelaren som studsar upp på första studsen så måste man ha lite fördröjning. Här är några droppar som fastnade på bild.

Tags: , , , , , , , , ,