Fotografering företag

2014/03/01 - 10 minutes read

Majoriteten av alla företag som bedriver verksamhet i Sverige har någon form av hemsida för att presentera sig för sina kunder. Många använder sig också av visitkort, rollups, banderoller, blanketter, foldrar och annat material för att på ett eller annat sätt presentera sin verksamhet. Hur ser ditt marknadsföringsmaterial ut? Använder du professionella bilder eller fotograferar du med mobilkameran? Köper du bild för bild hos olika bildbyråer eller låter du en fotograf ta bilderna åt dig?

Bilder säger ju som bekant mer än tusen ord så visst spelar det en betydande roll vilken typ av bilder du använder i ditt material. Här är 5 konkreta tips för företagaren som funderar på att anlita en professionell fotograf. 

1 Ha en genomtänkt plan

ProduktkollektionInnan du anlitar en fotograf bör du fundera både en och två gånger på vad du vill få ut av jobbet. Är det en speciell produktkollektion som behöver fotograferas för hemsidan eller behöver du bara allmänt nya, fräscha bilder att använda på olika sätt? Lite beroende på hur ofta du har råd att anlita en fotograf kan det vara bra att bara gå igenom och se till att få ut så mycket som möjligt av varje fotografering. Har du något eller några element som ofta byts ut och blir inaktuella kan det vara bra att åtminstone ha ägnat det en tanke så att du inte står där med inaktuella bilder kort efter fotograferingen.

ChaskiEn allmän bild, som kanske visar dina lokaler eller en viss arbetsmiljö kan användas många gånger och i olika sammanhang. Samtidigt är bilder som föreställer väldigt specifika saker, såsom just produkter, något som snabbt blir inaktuellt. Kort och gott, fundera på vad för typ av bilder du vill ha och hur de ska användas så att du kan använda dina bilder så länge som möjligt.

2 Förbered så mycket du kan

Att ha en genomtänkt plan går igen i att förbereda så mycket som möjligt inför din fotografering. Även om det inte måste kosta skjortan att anlita en professionell fotograf så kostar det ändå en slant att ha honom eller henne på plats. Tänk igenom vilka delar av din verksamhet, vilka produkter, vilken personal och annat som ska fotograferas och förbered så mycket som det går. Ställ i ordning lokalerna, förbered personalen och titta igenom produkterna som ska fotograferas innan det är dags.

Planera även för i vilken ordning allt ska ske. Dina lokaler kanske gör sig bäst en viss tid på dygnet, du kanske vill ha bilder på vissa händelser som sker under dagen eller så kanske du vill att parkeringen ska vara full när fotografen ska plåta byggnaden. Lägg upp ett schema och tänk på alla detaljer.

3 Använd människor där det är möjligt

Vi människor tycker om att se andra människor. Speciellt andra människor som ser ut att trivas, gilla produkten, tjänsten eller vad det nu är du säljer. Människor i bilder väcker någonting hos oss som enbart bilder på produkten inte kan göra. Med det sagt menar jag inte att det ska stå en snygg tjej eller kille och hålla i varenda produkt eller att du måste ha leende människor precis överallt i butiken. Att däremot använda människor i olika miljöer är en god idé. Som ett företag med anställda spelar det självklart roll om personalen syns på bilderna eller inte. Som massör vill du visa dina färdigheter och kanske hur pass mycket dina kunder njuter av att bli masserade. Som butiksägare vill du sällan visa upp en helt tom affär. Sådär kan vi hålla på i evighet. Även om dina lokaler och dina produkter är viktiga är det alltså minst lika viktigt att människorna som kommer i kontakt med din verksamhet porträtteras ihop med verksamheten. Sen är valet upp till dig själv om du använder en anställd, dig själv eller en modell.

4 Se till att veta exakt vad du får och inte får

Kanske det viktigaste tipset av dem alla. Ta dig tiden att fråga exakt vad du får och inte får från fotografen. Kanske låter detta självklart men ack så viktigt att ha pejl på. Här är två grundregler att utgå ifrån:

  1. Se till att anlita en fotograf som levererar digitala bilder i högupplöst format (du vill inte hamna i ett läge där du måste betala extra för att få ut olika format eller digitala kopior av dina bilder)
  2. Säkerställ att du äger rätten att använda dina bilder precis som du vill (du vill verkligen inte hamna i ett läge där det vinns villkor som begränsar dig på något sätt)

Så länge dessa krav är uppfyllda så får du som beställare ut det du ska ha. Dina bilder, i högupplöst format som du får göra precis vad du vill med. Utöver det är det egentligen olika självklarheter och detaljer som kan skilja fotografer åt. En sådan kan vara att vissa fotografer inte låter dig sälja bilderna vidare vilket kan vara både ett självklart och rimligt villkor. Ett annat kan vara att fotografen vill att varje bild tillskrivs honom/henne om den kommer med i tidningen. Någon annan kanske vill ha tillskrivelse även på webben. Valet av vad som funkar och inte är förstås helt och hållet upp till dig.

5 Jämför priser

Sen kommer vi så klart till den stora frågan om priset. Här kan det svänga rejält och variera med olika tillägg och annat beroende på vart du vänder dig. Det finns inget konkret svar på vad en bild bör kosta eller vad en viss typ av fotografering kan tänkas kosta. Det man ofta glömmer när man anlitar en fotograf är att man inte bara betalar för en bild. Bakom den där bilden finns ett antal års erfarenhet, dyr utrustning och en hel del tid och möda. Som beställare spelar allt det där sällan någon större roll men det är viktigt att poängtera. Nej, som beställare bör du istället se till vad du har för alternativ.

Altarnativ 1: Ta dina egna bilder

Fördelar: Billigt, om du inte räknar din egen tid som en kostnad.
Nackdelar: Bildkvalitet, bildkvalitet, bildkvalitet

Alternativ 2: Köp bilder från en bildbyrå

Fördelar: Ofta prisvärt, oftast kvalitetssäkrade bilder, sökbart, många motiv att välja bland
Nackdelar: Opersonligt, inte alltid lätt att hitta passande bilder, hur många hundra eller tusen andra företag har använt samma bild?

Så frågorna du måste ställa dig själv är följande. Kan jag ta grymma bilder själv? och Är det tillräckligt bra bilder hos bildbyrån? och Blir det billigare än att anlita en fotograf?

Om svaret på dessa frågor lutar åt NEJ verkar det som att du är redo att kontakta mig och berätta mer om dina behov.

[easy-pricing-table id=”7952″]